onsdag 11 mars 2015

Virkade chokladbollar i Litens nya lekkök


Vi flyttade ju Litens kök förra helgen. In till vardagsrummet fick det bli. Och när jag ändå skulle riva ner allt gjorde jag om lite och tog bland annat bort plastkaklet vi hade innan. Det ger en ren yta, dock kan jag känna att det inte alls är samma kökskänsla nu. Så kanske att jag faktisk sätter upp det igen.


Städad är det aldrig där, vilket är ett gott tecken då det betyder att han leker där. Men det är ju ett väldans plockande på bord och golv varje dag. 

Nytt i köket är dessa virkade chokladbollar. Det går faktiskt nästan lika fort att virka ett gäng som att göra ett par riktiga.  

Sex maskor börjar jag med som jag sätter ihop till en ring. Sedan två i varje ett varv och en i varannan och två i varannan nästa varv. En i varje två rader och gör omvänt för att få rund och fyllnad är tygbitar för att få liten tyngd. Det kan inte finnas ett snabbare kvällspyssel. Trots att jag gjorde lika blev de olika stora men så är det ju även med de riktiga.

Jag har använt mig av garn 8 på brun och 4 på vit kanske (lappen var borta men den är halva tjockleken) och virknål nr 3.


Sedan har jag även målat glassbägarnas pinnar då Liten envisas med att ta loss alla glassdelar och bjuda på en smoothie istället. Den stora glassmaken med pinne är glasspinne. Ja inte är det någon brist på fantasi hos den där lilla 2-åringen.

Griffeltalvan satt tidigare på kylen men nu fick den fylla ut den vita väggen. Jag har målat några lager med magnetfärg på den så att man ska kunna sätta upp viktiga lappar där.  Som inköpslista, beställningslista eller bara ett litet meddelande.

Recept på tygmunkar hittar du här  
och minidammsugare här



1 kommentar:

  1. Så härligt det är hans kök... och vi håller just på att göra cafe på förskolan, måste fixa lite kakor och sånt framöver!
    Ha en skön dag!

    SvaraRadera

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!