lördag 28 februari 2015

Virkade snurror och karameller



Jag följer ett alldeles underbart konto på Instagram. Hon kallar sig Miss Pigeon och virkar de sötaste små bakelserna och karamellerna. Jag har länge tänkt virka dessa och det började jag ju egentligen med när jag satt på julmarknaden i Gamla Stan. Det var snurrorna jag virkade och sedan hamnade de i en låda. Och för några veckor sedan snurrade jag ihop dem, limmade i en pinne och knöt en guldfärgad rosett på pinnen.




De är väldigt enkla, karamellerna och klubborna. En lagom utmaning när man samtidigt håller Liten sällskap.

Karameller

Virka sex luftmaskor och fäst ihop till en ring.

Virka två fasta maskor i varje ögla

Virka varannan med en fast maska och varannan med två fasta maskor

3-4 varv med en fast maska i varje, beror på hur du önskar formen

Virka en och dra ihop två (lite som punkt tre fast tvärtom)

Virka en i varannan (lite som punkt två fast tvärtom)

Du smyger ihop varje varv förstås

Karamellpappret är en lång rad luftmaskor, ca 20 stycken, och ett varv med stolpar.

Sy fast den lite omlott på karamellen.

Klubbor

Fyra luftmaskor

Virka en fast maska i varje maska, ca 20 varv med en färg och 26 med en annan.

Den längre biten blir yttervarvet.

Vik på mitten och snurra ihop och fäst ihop allt

Lite lim på grillpinnen och sätt fast den i klubban.

Jag är verkligen inte bra på det här med att göra virkbeskrivningar men kanske att det är lite hjälp för den som vill virka sig några godsaker till lekköket.

Önskar er en fin lördag! 

2 kommentarer:

  1. Snurrorna...! Jag smäller nästan av, så sött. :)

    SvaraRadera
  2. Åh tack, jag kommer definitivt att testa!! =D

    SvaraRadera

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!