fredag 13 februari 2015

Kirigami-hjärtan



Min syster skickar då och då länkar till mig på olika pyssel. Och igår fick jag tipset om den här lilla söta hjärtgirlangen.


En papperremsa som viks och viks.


Och träs på ett snöre.


Inte alls krångligt. Lite så lagom att göra medan Liten sitter och målar. Jag har ju väntat på den där dagen då han ska tycka om att måla. Jag har plockat fram kritor och papper många gånger, men han har tröttnat efter bara några streck och ger mig målarverktyget och ber mig måla. Men igår satt han där länge med sina pennor. Ritade, tog av korken och satte dit det igen tills pappret var fullt av krumelurer.  Härliga att måla med är de och trots att de är ett år gamla är de som nya.  Det bästa är att de har de  ett band som håller locken på plats. Så vi säger adjö nu till pennor utan lock. 


En liten snabb tut på hur du gör hjärtanen.

Klipp till remsor (mina är färdiga och finns här.)

Börja med att vika en liten triangel längst ner och sedan fortsätter du vika tills det inte går längre

Vik in och peta in den lilla fliken så allt sitter ihop.

Klipp rundade hörn.

Tryck till på sidorna och tryck sedan till med sax på mitten för att få till en hjärtform.

Sedan tar du en nål och tråd och trär dem genom klipphålen. Och knyt en knut i början och på slutet för att få dem att sitta fast.

Kirigami är som origami fast man klipper lite.

Här hittar ni den jag följt fast på engelska.

Trevlig helg!! Hoppas ni får en mysig Alla hjärtans dag imorgon.


You´ll find the english tutorial here.
Have I nice weekend and Valentines day.

1 kommentar:

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!