tisdag 26 augusti 2014

Barnrum


Jag är jättedålig på att rensa i barnens rum. Mest för att jag vet att de leker med olika saker under olika perioder. Vissa saker kan ligga i en låda flera månader och vips en dag får de för sig att leka med det. Och då kan de leka i flera dagar med det som tidigare var bortglömt, för att sedan lägga ner det i lådan och låta sakerna vila ett tag igen. Barnen sköter alltså det där själva, utan att vi behöver gömma saker under perioder för att de ska kännas som nya igen. 


Sedan kom jag på att jag inte visat barnens rum på länge, det har ju hänt en hel del där. Stora lillebror har fått en ny sänggalvel. Jag målade om storasysters gamla sänggavel med griffeltavelfärg. Så man kan skriva små hälsningar, göra guldstjärnor när han sovit bra själv eller helt enkelt bara rita lite själv när man har lust. Små vägghyllor har jag satt upp också. Egentligen är det gamla träkrukor men jag tyckte ju att de passade så bra i hans rum med världskartan. 


Stylingen har barnen stått för.  Jag passade på att ta några bilder efter en lek för det är då man hittar alla små fina detaljer som de byggt upp. Jag älskar att lyssna på dem när de leker. Höra vad de har för historier och se hur de bygger upp små världar överallt i rummet (utom där jag tycker att de ska göra det). För när de lekt färdigt ligger allt på golvet och inte på bord och bänkar som jag tycker vore lämpligare. Istället får man kryssa runt för att inte trampa på något. 

Och just det här kommer jag sakna mest när barnen är stora. Jag märker att antalet lektimmar blir färre ju äldre de blir. Men nu har vi ju en liten som just har börjat sin lektid, så än är det några år kvar....




1 kommentar:

  1. vilket mysigt rum, den där kartväggen är så snygg!
    Och visst är det härligt med lek, passade på att städa Gideons rum när han var borta i helgen, för annars är alltid golvet helt fullt av saker.
    Fin dag till dej!

    SvaraRadera

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!