måndag 14 oktober 2013

Salt kola



Storebror ville baka så vi gjorde lite egen smörkola. En väldigt god sådan blev det. Samtidigt som kolan fick stå och småputtra på spisen tyckte jag att det vore bra att göra en omgång äppelchips också. Jag hade gjort det några dagar tidigare och barnen åt upp hela plåten på några minuter. Men tydligen var det lite för mycket att hålla reda på. Barn som skalade, kärnade ur och skar äppelskivor samtidigt som kulprov skulle göras till kolan. Jag brände helt enkelt hela kastrullen. Kolsvart blev den och därmed har jag nu bränt sönder två kastruller i år. 

Men jag hade ju lovat barnen kola till lördagsgodis så vi kokade en ny omgång och den blev desto bättre. Värt en bränd kastrull minsann.... Sådär god så man inte kan låta den vara, utan tar en ny bit så innan den smält bort. Och så värst krångligt är det inte heller.... om man håller sig till en sak förstås.

Du kokar helt enkelt ihop

100 gram smör
2 dl vispgrädde
3 dl socker
1 msk honung
1dl sirap
en nypa vaniljpulver

Gör kulprov tills du känner att du fått till önskad seghet och häll ut på en plåt.


Och vill du som vi göra tvåfärgad kola häller du ut halva smeten på plåten och lägger i 1msk cacao i kastrullen där den andra halva ligger. När båda halvorna stelnat lite  lägger du över den ena och strör lite flingsalt på den halvan som ligger överst.

Våra blev lite platta, men det var nog tur för annars hade det blivit lite för mycket god salt kola i våra magar. Och den där pizza-slicern funkade väldigt bra att skära kolan med.

2 kommentarer:

  1. Men oh så gott med kola! Jag har liksom aldrig tänkt på att man får göra det om det inte är jul. Men det är ju klart att man får! Mer kola i oktober! ;)

    SvaraRadera
  2. Tack för receptet, kolan verkar farligt god! Måste testas!

    SvaraRadera

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!