tisdag 12 mars 2013

Macarones



       

Det är nästan så att jag skulle kunna kalla mig besatt av att baka macarones. Att få till den perfekta macaronen i smak och utseende. För egentligen tycker jag nog inte att de är så himla goda, men de ser så smakfulla ut att det är obligatoriska på kakfatet. Nu senast gjorde jag rosa med jordgubbssmak och gröna med lime. Fyllningen är en vit chokladtryffel och recept finns på baksidan av förpackningen (mandelmjöl). Och för att få smak rev jag i limeskal i de gröna och två mosade jordgubbar i de rosa. Och lime-macaronsen blev väldigt goda, jordgubbsvarianten måste nog ha lite essens i för att de smakade mest vit choklad. Inget fel i det men det hade varit trevligt med en syrligare och tydligare jordgubbssmak.

Jag provade även att göra några med smak av mörk choklad och kaffe. Även där var grunden en chokladtryffel fast med mörk choklad. Några fylldes med kaffetryffell som smaksats med snabbkaffe. 

Och ännu lite finare blir de ju om man pudrar på lite florsocker eller kakao, ungefär som man gör med semlor. Och vill man ge bort några så kan en gammal ask med tjusigt papper vara fin att lägga dem i med lite silkesepapper.

Och receptet det hittar ni här.

I går var jag och lille Timothy på vår första utflykt med trevligt sällskap. En långpromenad blev det och lite shopping, luchpaus och amning i en utställningssoffa. Nästan som måndagspromenaderna brukade vara innan han föddes. Lite läskigt var det, också för det var ju några år sen sist man hade en så liten att anpassa sig efter. Men han sov sig nästan genom hela promenaden och promenadsällskapet var till stor hjälp. 

Mia

8 kommentarer:

  1. Jättefina macarones. Jag älskar att äta dem men tycker också att det är svårt att få till en bra fyllning. Senast tog fyllningen slut och jag fyllde de sista med en marmelad och det blev nästan de godaste jag gjort :) Om du gillar lakrits så är det supergott att göra en kräm med mortlad turkisk peppar.

    SvaraRadera
  2. Å, vilka härliga bilder... ljuvligt pastelligt och våriga!

    SvaraRadera
  3. Superfina! Proffsiga!
    jag har inte vågat mig på att testa än. håller mig till den virkade varianten så länge =)
    http://ciassmating.blogspot.se/2013/03/virkade-macarons-prinsesscape.html

    SvaraRadera
  4. Tycker det ser ut som att du fått till den perfekt nu. Superfina!!

    Jag var ju också helt besatt förut men har tagit en paus i mitt macaronbakade. Blir sugen på att ta upp "karriären" igen när jag ser dina bilder. :)

    SvaraRadera
  5. Jag älskar macarons, både utseendet och smaken. Men har aldrig vågat baka några. Jag börjar dock närma mig... ;-) Dina ser otroligt goda ut!

    SvaraRadera
  6. Dina macarons ser så smarriga ut!! Jag är egentligen inte heller så förtjust i dem egentligen, men de ser så lyxiga och goda ut!!

    Vad gäller utflykt med bebis väntar jag nog ett tag till... Du har iallafall vanan inne sen tidigare :0) Jag är ju rookie på det där, men nästa fredag tror jag att jag lastar in lillan i bilen och kör på hennes första tjejmiddag!! Kram Louise

    SvaraRadera
  7. Men wow så läckert det ser ut och låter! Det där är alldeles för avancerad bakning för mig så jag njuter av dina fina bilder istället ;)
    Kram

    SvaraRadera

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!