tisdag 11 september 2012

Virkad babyfilt


 Sommarens virkprojekt är nu äntligen färdig, en riktig restgarnsfilt. Så som man gjorde förr med alla garnspillbitar som blev över efter stickade kläder och sockor. Nu har ju inte jag varit en flitig stickare och så värst många olika garnfärger hade jag inte heller. Men med hjälp av alla ärvda garnbitar efter mormödrar och farmödrar på bådas sidor fick jag ihop rutor som räckte till en liten babyfilt. Det enda garnet som är nytt är det gråa. 


        


Glad blir man när man tittar på den och vissa färger är så gräsliga en och en, men tillsammans blir de så väldigt fina.... konstigt det där. Om jag själv får tycka till så passar den fint både till en liten flicka eller en lite pojke. Eller vad tycker ni?

Idag tror jag nog att jag ska försöka sy något nytt till barnen, det var ju ett tag sedan. Jag har ju massor med nya tyger, men den där riktiga viljan att ta tag i det har liksom inte funnits. Men nu är det dags då höstgarderoberna behöver fyllas på.

Önskar er alla som tittar in en trevlig dag!

Mia

19 kommentarer:

  1. Fin! Har tänkt göra samma sak av alla mina garnstumpar, men tänker att det kanske blir konstigt eftersom det är så många olika sorters garn. Hade du alla snuttar i samma garn?

    Ang. macaronsen kanske du verklige var något på spåret där med färgämnet. Det var just de två omgångarna som var färgade med pulver som sprack.

    SvaraRadera
  2. Jätte jättefin!! Men vad duktig du är! Jag gillade mycket att det var en så bred kant runt om, lugnade ner de många färgerna som jag håller med om blev jättefina tillsammans!

    SvaraRadera
  3. Jättefin filt, klart den passar till vilket barn som helst!

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Det låter som en bra plan. Och din filt är ju jättefin!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Åh, så fin! Så du kan :) Och stolen!!! Wow, vilken cool! Kanske smyger jag hem till dig och snor den.. filten får gärna hänga med ;)

    Ha en fin dag! kram

    SvaraRadera
  6. Jättefin filt! Sushin såg smaskig ut också. Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  7. vilken fin filt... och stolen är ju underbar!
    Mina barn behöver också nya kläder, men vägen till symaskinen verkar lång i det här hemmet!
    Kram...

    SvaraRadera
  8. Filten blev riktigt fin och passar vilken hen som helst.

    Ha en fortsatt trevlig och kreativ kväll

    SvaraRadera
  9. Så fin, grått är riktigt snyggt till de flesta färger. Ha en bra kväll./ Anna

    SvaraRadera
  10. Den är verkligen helt underbar Mia, och som du skriver perfekt både till pojke och flicka. Så fina foton du tagit!

    SvaraRadera
  11. Hej! En jättefin filt och snyggt med det gråa garnet, det var fint att du hade tagit två smala färgade ränder i den breda kanten tycker jag. Karin

    SvaraRadera
  12. Jättefin. Härligt färgval

    SvaraRadera
  13. Fin!!! Passar kille och tjej- liten och större!!

    SvaraRadera
  14. Jättefin! Visst är det så som du säger; en och en är färgerna inte alltid så fina. Men tillsammans, som i din filt, är de superfina! Väldigt uppiggande med en barnfilt som inte är i pastellfärger!

    SvaraRadera
  15. Underbar filt!

    Jag håller själv också på med en (min första) och googlar nu febrilt efter ideer för hur kanten ska virkas. Dina breda kanter ser ju otroligt fina ut, som en riktig ram för det konsverk som rutorna utgör!! Faktiskt finaste kantvarianten jag stött på!!

    Finns det en chans att du skulle kunna delge hur du virkar kanterna (och berätta ungefär hur lång tid det tar).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte om du kommer att se mitt svar men jag provar. Kanten har jag virkat med fasta maskor och när hörnet kommer virkar jag 2-3 lösmaskor som när man gör rutorna. Eftersom det tog så väldans långt tid med de fasta varvade jag med stolpar. Hoppas att det var till någon hjälp.

      Radera
    2. Tusen tack för svar! Är det ungefär 7 varv med fasta maskor, 3 stolpvarv och så ytterligare 3 varv med fasta maskor? Jag ska nog försöka mig på det, får se hur bred min kant bli, hur länge tålamodet håller..... ;)

      Radera
  16. Mormorsrutor är en stor favorit hos mig och jag gillar verkligen den här varianten och ditt färgval!

    SvaraRadera

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!