tisdag 31 januari 2012

Origami


Jag pysslade lite med origamipapper och det var ett tag sedan jag gjorde det. Ungefär sex år sedan närmare bestämt, och då vek jag tranor och sådana här kuber till vårt bröllop. 

Jag tänkte dela med mig av en tutorial för de är himla roliga att göra och väldigt enkla. Har du inte origamipapper hemma går det bra att klippa till egna av vanligt ritpapper. Tänkt på att de måste ha fyra lika sidor och mina är 8x8.


1. Vik på mitten   2. Vik i mitten igen 
3. Veckla ut och vik in till mitten från båda sidorn
4. Vik in hörnen på motsatts sida (obs! alla måste vikas lika annars går det inte att sätta ihop delarna och det märker du när du pusslar ihop dem.)



5. Vik hörnet en gång till, men utåt. Sträckan ska gå från ytterspets till mitten av delen.
6.Vik över sidan utan hörnvik   7. Lyft och lägg in den stora under den
8. Gör likadant på andra sidan.

Steg ett är nu färdig


Vik nu delarna där det går för att göra dem formbara och trä i delarna i varandra i mitten delen.


De olika sakerna håller endast ihop om alla delar är sammafogade i varandra. Till den här behöver du bara tre stycken och den kan vara bra att börja med .


Kuben kräver några fler delar, lika många delar som den har sidor. När du känner att har koll på läget är det bara att försöka göra egna roliga former.

Lycka till!

Mia

Förresten,  känner ni att min lilla tutorial är svår att förstå är det bara att maila mig så försöker jag vägleda er så det blir rätt.



7 kommentarer:

  1. Superfina! Blev genast inspirerad att göra en och det var ju inte alls svårt :)

    SvaraRadera
  2. Vackra. Ska testas.
    Tack för tips om frosting

    SvaraRadera
  3. Wow, det där måste jag testa. Fina.

    SvaraRadera
  4. Jättefina! Tack för tut:en! :)

    SvaraRadera
  5. Så fint! Jag har länge varit sugen på att börja vika papper i fina former. Tror att det är väldigt, väldigt avkopplande :)
    Kramar Kicki

    SvaraRadera

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!